Izgradnja dve velike saobraćajnice u Bugarskoj i Rumuniji ignoriše vitalna staništa | WWF

Izgradnja dve velike saobraćajnice u Bugarskoj i Rumuniji ignoriše vitalna staništa



Posted on 31 May 2013
The two planned roads may fragment valuable habitats in the Carpathian and Balkan mountains
Dva planirana puta mogu dovesti do fragmentacije vrednih staništa u Karpatima i na Staroj planini.
© Dan Dinu / www.dandinu.net
Izgradnja dve velike saobraćajnice u Bugarskoj i Rumuniji ne mora da dovede do uništenja prirode i retkih i zaštićenih vrsta, upozorava WWF. Ako se izgradi po planu, autoput Lugoj-Deva u Rumuniji bi mogao da podeli poslednji fuonkcionalni ekološki koridor između Zapadanih Karpata i udaljenih Apušenskih planina. U isto vreme, novi put i tunel u Šipci na Staroj planini u Bugarskoj bi mogli da unište prašumu i sa njom važna staništa za vukove i medvede.

“Izgradnja autoputa Lugoj-Deva bez adekvatne procene uticaja na životnu sredinu će dovesti do nestanka populacija medveda i ozbiljno će uticati na populacije vukova, risova i jelena u Apušenskim planinama”, rekao je Cristian-Remus Papp iz WWF kancelarije u Rumuniji.

WWF u Rumuniji poziva državne vlasti da se ponašaju odgovorno pri planirnaju autoputeva, uzimajući u obzir značaj očuvanja vitalnih ekoloških koridora. “Moramo da budemo zainteresovani za dobrobit vrsta od kojih zavisimo”, rekao je Papp.

U Bugarskoj, WWF vodi žalbu protiv procene uticaja na životnu sredinu predloženog tunela Šipka ispod Stare planine.

“Kako je predloženo trenutnim projektom, saobraćaj će prolaziti kroz važno šumsko stanište i tako podeliti Park prirode „Bugarka“ na dva dela. Tek posle toga će se nastaviti kroz tunel ispod planine. Ugrožena šuma je rezervoar pijaće vode za obližnji grad Gabrovo i dom mnogim retkim i zaštićenim biljkama i životinjama. Štaviše, ona je deo evropske Natura 2000 mreže zaštićenih područja”, rekla je Katerina Rakovska iz WWF kancelarije u Bugarskoj.

Alternativna ruta, koju podržavaju WWF i lokalno stanovništvo, zahteva izgradnju nešto dužeg tunela i ne bi uticala na park prirode. Takođe, ova ruta bi preusmerila ceo tranzitni saobraćaj van Gabrova.

U Lugoju, Rumunija, WWF je bio suorganizator međunarodne radionice za sve zainteresovane strane. Otkako je počeo rad na autoputu Deva-Lugoj, ovo je prvi put da su se svi važni igrači okupili kako bi dobili savete od međunardnih stručnjaka, članova Infra Eko Mreže Evrope (Infra Eco Network Europe - IENE), partnerske organizacije Evropske Komisije.

“Putevi su obično večna građevina, pa je njihovo planiranje i projektovanje od suštinskog značaja. Pogrešna izgradnja zbog lošeg planiranja značiće loš kvalitet života i za ljude i za vrste”, rekao je IENE stručnjak Miklos Puky.

I Rumunije i Bugarska su strateški pozicionirane na raskršću puteva od Evrope do Azije, ali takođe imaju jednu od najmanje gustih mreža autoputeva u Evropskoj uniji. Razvoj puteva se smatra prioritetom za vlast i za opštu javnost. U isto vreme, fragmentacija staništa uslovljena saobraćajnom infrastrukturom važi za jedan od glavnih pritisaka na biodiverzitet, zbog čega je EU ozbiljno zabrinuta.

Sledeće nedelje, WWF će učestvovati u radnoj grupi Karpatske Konvencije, gde će se raditi na sastavljanju nacrta saobraćajnog protokola koji će obezbediti smernice za razvoj putne infrastrukture na ekoločki način. U Austriji, WWF već radi sa nacionalnom saobraćajnom kompanijom kako bi se obezbedile mere smanjenja (mitigacije) za alpsko-karpatski ekološki koridor.
The two planned roads may fragment valuable habitats in the Carpathian and Balkan mountains
Dva planirana puta mogu dovesti do fragmentacije vrednih staništa u Karpatima i na Staroj planini.
© Dan Dinu / www.dandinu.net Enlarge
Mrki medved pliva
© WWF-DCPO Enlarge
U Karpatima se nalazi najveće područje starih prašuma u Evropi, kao i najveći preostali prirodni šumski bukovo-jelovi ekosistemi i ekosistemi planinske bukve.
© Juraj Vysoky Enlarge