Deca najbolji čuvari zaštićenih područja | WWF


 
	© WWF
Deset osnovnih i srednjih škola u Srbiji učestvovalo je u prvom ciklusu „WWF akademije za prirodu“ i kroz brojne radionice koje su sami osmislili promovisali zaštićena područja u čijoj blizini žive. 

Povodom početka drugog ciklusa „WWF akademije za prirodu“ koja će od 10. do 14. oktobra 2017. godine u Istraživačkom centru Petnica okupiti deset škola iz cele Srbije, predstavljamo vam projekte prethodne generacije koje su osmislili u saradnji sa upravljačima zaštićenih područja -  nacionalni parkovi Tara, Đerdap i Fruška gora, Specijalni rezervat prirode Gornje Podunavlje i Predeo  izuzetnih odlika  Avala.

„WWF akademija za prirodu“ okuplja učenike i nastavnike iz škola u blizini zaštićenih područja, te kroz saradnju sa upravljačima podstiče ih da sami osmisle kreativne ideje kako sačuvati  prirodnu sredinu koja ih okružuje. Iz svake škole po jedan učenik i nastavnik boravili su tokom oktobra 2016. godine u Istraživačkoj stanici Petnica, gde su dobili osnovna znanja o prirodnim, kulturnim i istorijskim bogatstvima zaštićenih područja. Svoje ideje osmišljavali su i realizovali do maja 2017, a kao pravi ambasadori uključili su u njih više stotina nastavnika, učenika, meštana, kao i predstavnike relevantnih lokalnih institucija i organizacija.
 
	© WWF/Szilard Kovacz
Učenici na radionici, WWF akademja za prirodu, Petnica
© WWF/Szilard Kovacz
 „Glasnici Đerdapa“ 
(OŠ „Vuk Karadžić“ Kladovo i OŠ „Vuk Karadžić“ Donji Milanovac)

Učenici osnovnih škola iz Kladova i Donjeg Milanovca osim naziva škole dele i veliki entuzijazam u promociji Nacionalnog parka Đerdap. Timski rad ističu kao jedan od najvažnijih rezultata projekta u okviru kog su naučili da izrađuju magnete sa motivima tog nacionalnog parka

„Aktivnosti koje bismo istakli su organizovanje čajanke i prezentacija rezultata naučno-istraživačkih radova učenika Lekovito bilje Đerdapa’ i ’Morune probile Đerdap’. Učestvovali smo na manifestaciji ’Vesela čaršija’ i organizovali terensku nastavu za 100 učenika uzrasta od 11 do 15 godina“, kaže nastavnica iz Osnovne škole „Vuk Karadžić“ iz Kladova Suzana Simić – Dobrić.

Njihovi sugrađani iz istoimene škole u Donjem Milanovcu mrežu saradnika na zaštiti Nacionalnog parka Đerdap proširili su i van okvira škole. Blisko su sarađivali sa mesnom zajednicom, Centrom za kulturu, Incijativom mladih „Hoću-neću“, a zahvaljujući lokalnom radiju „Saška“ snimili su audio predstavu „Poslednja zelena oaza“.

„Prijalo nam je druženje, kao i pohvale stanovnika našeg mesta. Obeležavanjem svetskih ekoloških datuma promovisali smo prirodne i kulturne vrednosti nacionalnog parka. Organizovali smo i svečani prijem novih članova u sekciju ’Mladi čuvari Nacionalnog parka Đerdap’ tokom koje smo potpisali Povelju za zdraviji život“, objašnjava aktivnosti svojih učenika nastavnica Osovne škole „Vuk Karadžić“ iz Donjeg Milanovca.
 
	© WWF
OŠ Vuk Karadžić, Kladovo
© WWF
 
	© WWF
OŠ Vuk Karadžić, Donji Milanovac
© WWF
„Sa Fruškom gorom na Ti“
(OŠ „Petefi Šandor“ Novi Sad i ŠOSO „Milan Petrović“ Novi Sad)
 
“Boje Fruške gore” naziv je filma koji su učenici sedmog razreda Osnovne škole “Petefi Šandor” sami osmislili, režirali i snimili, a osnovna znanja o tome stekli su upravo na “WWF akademiji za prirodu”. Njihov film, blogovi i tekstovi na temu zaštite nacionalnog parka uticao je i na ostale učenike, te su đaci petog razreda odlučili da ekskurziju provedu upravo na Fruškoj gori. 

„Prijavljivali su se učenici iz različitih razreda, tako da su deca na ovaj način upoznala mnogo drugara. Stekli su nove veštine kao što je korišćenje kamere, montaža, vođenje bloga, pisanje tekstova i davanje intervjua. Pored toga učenici sedmog razreda držali su predavanja mlađim učenicima o Nacionalnom parku Fruška gora“, kaže nastavnica Osnovne škole „Petefi Šandor“ Tamara Gavrilović.

Učešće u Akademiji bilo je značajno za Školu za osnovno i srednje obrazovanje „Milan Petrović“ kako bi se deca sa invaliditetom i smetnjama u razvoju takođe uključila u promovisanje zaštićenih područja. Na različitim nastavnim predmetima učili su i slušali o Fruškoj gori, a učestvovali su i u zajedničkoj likovnoj radionici sa Osnovnom školom „Petefi Šandor“.

„Mislimo da se naše najveće postignuće ogleda u pozitivno izgrađenom stavu prema prirodi i zaštitničkom i korektivnom delovanju učenika kroz vršnjačku edukaciju i lične primere“, ističu mentori Mirko Stančetić i Tanja Popović iz škole „Milan Petrović.“
 
	© WWF
OŠ Petefi Šandor, Novi Sad
© WWF
 
	© WWF
ŠOSO Milan Petrović, Novi Sad
© WWF
„Zlatibore pitaj Taru“
(Gimnazija „Josif Pančić“ Bajina Bašta i OŠ „Dimitrije Tucović“ Čajetina)

U aktivnostima Osnovne škole “Dimitrije Tucović” iz Čajetine učestvovalo je preko 200 dece iz škole, predškolske ustanove i produženog boravka za decu sa invaliditetom. Osmislili su predstavu sa maskama “Čik, čik pogodi” i kroz glumačke veštine predstavili zaštićene vrste Nacionalnog parka Tara.

„Organizovali smo i radionice izrade promotivnog materijala: bedževe, ekološke poruke, maske, kao i likovne i literarne konkurse. Planinarski klub ’Tornik’ nam je održao obuku o planinarskoj orijentaciji i orijentiringu. Veliko postignuće je i što smo mnogo vremena proveli u prirodi“, kaže nastavnica Osnovne škole „Dimitrije Tucović“ iz Čajetine Snežana Tučić.

Deo Tare učenici Gimnazije „Josif Pančić“ preneli su u svoju školu. U dvorištu su napravili Mini park, svojevrsnu učionicu sa didaktičkim materijalom, a za njeno održavanje zaduženi su upravo učenici koji na taj način razvijaju svoje radne navike.

„Rad na projektu započeli smo posetom Nacionalnom parku Tara. Tokom obilaska terena radili smo analizu biljnog sveta Tare i zajedno sa upravljačem odabrali vrste koje ćemo saditi u Mini parku. Učenici su naučili kako se gaje biljke, kada se sade i presađuju, pomogli su oko okopavanja i plevljenja rasadnika“, nabraja samo deo aktivnosti svojih učenika nastavnica Aleksandra Đurić Karaklić iz Gimnazije u Bajinoj Bašti.
 
	© WWF
Gimnazija Josif Pančić, Bajina Bašta
© WWF
 
	© WWF
OŠ Dimitrije Tucović, Čajetina
© WWF


„Čuvajmo prirodu i njene resurse za buduće generacije“ 
(OŠ „22. Oktobar“ Bački Monoštor i Srednja tehnička škola Apatin)


Prenos znanja sa starijih na mlađe generacije veoma je bitno u svim oblastima, a posebno kada je reč o zaštiti životne sredine. To znaju i učenici Srednje tehničke škole u Apatinu koji su svoje znanje o Specijalnom rezervatu prirode Gornje Podunavlje preneli na 150 učenika nižih razreda osnovne škole.

„Promena ponašanja i svesti dece prema prirodi, formiranje eko sekcije, ali uređenje školskog dvorišta smatramo velikim postignućem, a svakako da je projekat uticao i na bolju saradnju sa upravljačem“, kaže nastavnik Ivica Jurišin.


Vršnjačka edukacija bila je fokus i učenicima „22. oktobra“ iz Bačkog Monoštora.

„Upoznavanje sa rezervatom bila je odlična podloga za vršnjačku edukaciju koju smo radili u našoj školi. Pored toga uspostavili smo saradnju i sa školama iz Bilja i Subotice. Na brojnim radionicama koje smo organizovali izradili smo bojanke, magnete, razglednice, a prikupljano je i sušeno i lekovito bilje“, kaže nastavnik Ivan Repar.
 
	© WWF
OŠ 22. Oktobar, Bački Monoštor
© WWF
 
	© WWF
Srednja tehnička škola Apatin, Apatin
© WWF
„Navala na Avalu“ 
(OŠ „Aleksa Šantić“ Beograd i „Miloje Vasić“ Beograd i OŠ „Braća Jerković“ Beograd)

Primeri osnovnih škola u Beogradu govore koliko često zanemarujemo prirodna bogastva koja su nam na dohvat ruke. Mnogi đaci su zahvaljujući učešću u „WWF akademiji za prirodu“ prvi put posetili Avalu, iako se nalazi nadomak njihovog grada.

„Mnogi učenici nisu znali koliko je Avala lepa, koliko im je blizu“, kaže mentorka na projektu za obe škole Marija Bojanov. Oko stotinu učenika iz obe škole učestvovalo je u radionicima tokom kojih su su izradili obeleživače za knjige sa porukama, recikliranu jelku, literarne i likove radove koji su bili izloženi u školi, a priredili su i kratku predstavu.

„Avala je tu ispred nas“, poručivali su učenici Osnovne škole „Braća Jerković“ u svojoj poruci. Osim prirode, proučavali su i istorijsko nasleđe Avale, sa fokusom na vojskovođu Vasu Čarapiča, zatim rudna bogatstva sa posebnim osvrtom na mineral Avalit.

Učestvovali smo u sportskoj manifestaciji Šumarski višeboj, nakon čega je projektni tim upravljaču PIO Avala poslao nacrt informativne table o izvođenju i pravilima tog takmičenja. U šumarskom višeboju učenicima su najinteresantnije aktivnosti bile krunjenje kukuruza, sečenje debla, kao i ukucavanje eksera“, objašnjava nastavnica Biljana Kovačić.


Prve aktivnosti drugog ciklusa „WWF akademije za prirodu“ odvijaće se od 10. do 14. oktobra 2017. godine u Istraživačkom centru Petnica u blizini Valjeva, a podrazumevaju obuku u osmišljavanju i sprovođenju školskih projekata na temu zaštite prirode. Učesnici će učiti o značaju zaštićenih područja za ljude i prirodu, ekološkom otisku – kako životni stil ljudi utiče na prirodu i kako da motivišu građane da im se pridruže u njihovim aktivnostima.
 
	© WWF
OŠ Aleksa Šantić i Miloje Vasić, Beograd
© WWF
 
	© WWF
OŠ Braća Jerković, Beograd
© WWF